Activiteiten & Actueel

Verslag van de vierdaagse reis naar Surrey, Engeland. 11 juli tot 14 juli 2017

Met goede zin verlieten we Bussum-Zuid richting Calais, de Kanaaltunnel en Engeland. Er was een jarige, Cor, dus natuurlijk werd er gezongen en Cor deelde lekkere cake uit. De reis was helemaal goed begonnen.

Wel was er een beetje vertraging; aangekomen bij de trein gingen de deuren net voor onze neus dicht en moesten we op de volgende trein wachten.

Geen probleem, het was gezellig in de bus en daarna in de trein. Toch is de tunnel niet zo aangenaam als de boot, dat moet gezegd.

Eenmaal aan de andere kant stonden we razendsnel in onze eerste tuin: West Court Lodge in Postling, Kent, dus nog niet Surrey. Onze gids Linda zei van tevoren ‘in deze tuin komt een verrassing’. Dat waren er in feite twee: de eerste was dat er twee tuinen waren in plaats van een, die altijd samen blijken open gaan en de andere was dat de eigenaresse van Nederlandse oorsprong was.

Twee tuinen, allebei anders, één geordend met mooie borders, de andere meer natuurlijk met een enorme vijver gevoed door een natuurlijke bron. Hiernaast stond het huis en op het terras genoten we van onze eerste (van veel) kopjes thee met zelfgemaakt gebak.

Voor die dag was regen voorspeld maar gelukkig begon dat pas op de weg naar het hotel. Het regende de hele nacht door maar daarna hebben we geen druppel meer gezien.

De volgende ochtend gingen we vroeg op pad voor het bezoeken en genieten van vier tuinen. Dit jaar zouden we kleine privétuinen bezoeken. Wat ‘kleine‘ tuinen!? Toch allemaal tussen 3.000m2 en 8.000m2, dus dat ‘klein’ viel wel mee. De eerste van de dag was Bridge End Cottage met o.a. een wildebloemen weiland. Weliswaar over zijn topbloei maar vol met de zaadkopjes van Centaura Niger (niet zo gewenst bij de eigenaresse). Er waren veel Puttertjes gearriveerd om te helpen met de opruiming hiervan. Ik heb nooit zoveel van deze mooie vogels gezien.

De volgende: Stuart Cottage, een dromerig huis van rond 1580 met super borders op kleur, de meeste in pasteltinten: de voorkeur van de eigenares. Bijzondere planten vonden we hier zoals Itea ilicifolia. Even pauze voor een publunch. ‘Vijf stukken per persoon!’ Chaotisch maar zo leuk.

Tilford Cottage was nummer drie. De eigenaar was een kunstenaar dus er was veel van zijn werk te zien in de tuin en in zijn atelier. Zijn kunsttalent was ook merkbaar in het groen van de tuin, met zijn verrassende vormsnoeien van de hagen.

Last but not least Coach House, een vrij nieuwe tuin rondom een huis dat is ontstaan door verschillende gebouwen uit verschillende tijdstippen aan elkaar te koppelen. De jonge eigenaresse was pas 3/4 jaar bezig met de creatie van haar tuin maar de oudste borders bloeiden al volop. Er was ook een tennisbaan, een zwembad en een stumpery. Mevrouw had nog veel plannen voor de tuin: ‘dus kom over 5 jaar weer terug’ zei ze.

In alle tuinen was de ontvangst zeer warm en we hebben genoten van alle ‘home made cakes’

De tweede dag was heel anders. Een privétuin, om te beginnen Bardsey met o.a. zijn prachtige wildebloemen tuin net voor de woonkamerramen, een grote moestuin, en als je de grashelling afwandelde kwam je bij de vijvers, kippen en eenden met hoge bomen er omheen en ook mooie borders.

Daarna zijn we gereden naar Compton; een kunstenaarsdorp gewijd aan George Frederick Watts en zijn vrouw Mary Seaton Watts.

We brachten een bezoek aan Watts Chapel: een juweel van de Arts en Crafts tijd.

Er was een bijzondere begraafplaats omheen. Veel van ons gingen naar het  bezoekerscentrum en er werd volop gewinkeld. Jammer genoeg hadden we geen tijd voor de Watts gallery. Daarna een publunch in The Withes. Super leuk want we konden buiten genieten van onze ‘Ploughmans lunch’ Er was in het dorp veel meer te zien, echt de moeite waard om hier terug te komen.

Painshill Park was het volgende adres; een Engelse landschapstuin gerealiseerd in de 18e eeuw door Charles Hamilton. Een mooi aangelegd park met follies b.v. een Gothic Tempel en Tor, een Turkse tent, een geruïneerde abdij en andere elementen zoals een kristallen grot en een waterrad. Voor diegenen dat wilden was dit een mooie wandelgelegenheid.

De laatste twee uren van deze dag brachten we door in de RHS tuin Wisley

(vervanging van een andere tuin die, net voor de reis, uit het programma terug getrokken was door de eigenaren). Iedereen was er heel blij mee en er werden veel planten en cadeaus aangeschaft en in de bus ‘gepropt’. Sommigen hebben snel door de tuinen gewandeld.

De volgende ochtend gingen we met onze ingepakte koffers weer de bus in voor de laatste dag en de terugtocht naar huis.

Na een uurtje of zo in de bus, met koffie en ‘Flapjacks’, kwamen we aan in Rochester.

Restoration House was ons doel. Twee middeleeuwse gebouwen zijn in de 16e eeuw bij elkaar gevoegd. Sinds die tijd zijn er verschillende eigenaren geweest en de huidige eigenaren (sinds 25 jaar) hebben zich volledig in de geschiedenis en herstel van het huis verdiept. Het is een ‘on going project’ en tegelijk hun eigen woning. Een bijzonder huis vond ik. De rondleiding was geweldig maar voor sommigen wat te lang van stof, zo gaat dat soms met rondleidingen. De tuinen: verrassend grote ommuurde tuinen met buxushagen, een groentetuin en een snijbloementuin. Daarna gingen we Rochester even in. Een leuk stadje met een kasteel en een kathedraal, gesitueerd op de rivier Medway. Punt van aandacht: hier was de succesvolle Nederlandse aanval door Michiel de Ruyter op de Engelse oorlogsvloot tijdens de tweede Engels-Nederlandse oorlog in 1667!

Daarna weer de bus in richting de Kanaaltunnel met onze aardige capabele chauffeur achter het stuur en onze super gids Linda ernaast.

De reis verliep voorspoedig. Ine deelde kaasblokjes met vijgen rond, die goed smaakte met een glaasje wijn erbij en we kwamen vroeger dan verwacht weer in Bussum-Zuid aan. De bus werd ontdaan van alle bagage en planten en na het afscheid nemen van elkaar ging ieder moe maar voldaan naar huis.

Liz Bickerstaffe

FOTO's van Janneke Karssen:

May
Alles is weer fris en groen