Zaterdag, 22 april: Plantenruilbeurs in de kas van Yuverta, Amersfoortsestraatweg 7, 1412 KA  Naarden.

- De Kas van Yuverta wordt momenteel verbouwd, maar de ruilbeurs kan gewoon doorgaan. De ingang is tijdelijk bij de laatste deur (4e) voor het hek.

Er is een voorjaars- en een najaarsplantenruilbeurs, waar u van harte welkom bent. Ook introducées zijn welkom.

Vanaf 9.30 uur kunt u daar terecht met alles wat u over heeft op tuingebied: tuin-, maar ook kamerplanten, graag voorzien van naam en/of beschrijving, bollen, knollen, zaden, tuintijdschriften, tuinboeken, gereedschap en wat u meer kunt bedenken om  een andere tuinliefhebber blij mee te maken. Er zijn boeken om in te zoeken, labels, schrijfmateriaal en er is 'deskundige' hulp bij het vinden van onbekende plantennamen.

Tot 10 uur kunt u alles neerzetten  en rustig rond kijken. Na een inleidend praatje en de ‘schopslag’ van 10 uur kunt u uitzoeken:

• er wordt niet echt geruild  'plantje tegen plantje': de planten ruilen van eigenaar.
  • ook zonder planten bent u van harte welkom en mag u planten mee naar huis nemen.
  • u kunt ook alleen een kopje koffie komen drinken en gezellig bijpraten.
  • op het prikbord kunt u een advertentie ophangen of laten ophangen.
  • kom vooral op tijd, want na 10.00 uur zijn de leukste planten snel weg.

Locatie:  Yuverta Naarden (voorheen Wellantcollege), Amersfoortsestraatweg 7, 1412 KA  Naarden.

toegang: gratis, introducées welkom.

Plantenruilbeurscommissie:

• Janneke Karssen,
  • Hilde Koot,
  • Julia van Otterloo, tel. 0654243763

HISTORIE

De Plantenruilbeurs wordt al meer dan 40 jaar gehouden. Begin jaren ‘80 bedachten een paar enthousiaste en actieve Groei & Bloei-leden dat je met planten, die in je eigen tuin te weelderig groeien, anderen een enorm plezier kan doen in plaats van ze op de composthoop te gooien. Bovendien stimuleert het scheuren van planten ook de groei, dus ieder heeft zijn voordeel.

Aanvankelijk werd de ruilbeurs gehouden bij leden in de tuin, later in de plantenkas van de Naarder Tuinbouwschool aan de Thierensweg.

Halverwege de jaren negentig verhuisden we mee naar de Tenierslaan in Naarden met het Florenscollege, daarna het Wellantcollege geheten. In 2019 kwam er een nieuw schoolgebouw, met de ingang aan de Amersfoortsestraatweg 7. Sinds 2021 is de naam Yuverta, die voortkomt uit  het samengaan  van het Wellantcollege met 2 andere opleidingen.