5 september Busdagtocht Oudenbosch en Loon op Zand

We bezoeken de Basiliek, het nabij gelegen Arboretum, Tuin Hof ’t Einde en Kwekerij Struijk; zie het programma hieronder.

Als je de kerk van Oudenbosch (in Noord-Brabant) bewondert, moet je twee keer met je ogen knipperen. Sta je nu in een Brabants dorpje of midden in Rome? De koepelkerk lijkt als twee druppels water op de Sint-Pieter in Rome, zowel van de buitenzijde als van binnen. De Basiliek van de Heiligen Agatha en Barbara is een bijzondere kerk in Oudenbosch.

De eerste steen voor de H.H. Agatha en Barbara werd gelegd in 1867, met als bouwmeester de beroemde architect Pierre Cuypers (die ook verantwoordelijk was voor onder meer het Rijksmuseum en het Centraal Station in Amsterdam). Wij worden daar door een gids rondgeleid en ontdekken de geschiedenis van de 19e-eeuwse architectuur en we horen het verhaal achter de bouw van deze basiliek.

Maar wij zijn een tuinenclub dus gaan we nadat we een heerlijk kopje koffie met een Bossche Bol hebben genuttigd natuurlijk naar het naast de Basiliek gelegen Arboretum. Een levende verzameling van 2500 bijzondere bomen en planten te midden van dit religieus erfgoed. Als voormalige kloostertuin is dit uitgegroeid tot een groene parel waar heel veel over te vertellen is.

Hiervoor hebben we dan ook drie gidsen die ons zullen rondleiden in deze interessante tuin.

Daarna vertrekken we naar de tuin Hof ‘t Einde in Loon op Zand

Aldaar zal een 3-gangen lunch worden geserveerd in een prachtige ambiance alvorens de tuin met zijn aparte inwoners (dat verklappen we nog niet) te gaan bezichtigen.

Een boeiende, bloeiende bijzondere tuin met veel vaste planten, mooie heesters, de vijver en een grassenborder die in het najaar voor spektakel zorgt. Genoeg te zien dus.

We sluiten onze dag af met een bezoek aan kwekerij Struijk in Sprang- Capelle.

Deze kweker staat bekend om zijn grote diversiteit aan planten en daar zal dan ook wel menig plantje gescoord worden voordat we weer huiswaarts keren naar Bussum.

Om deze reis door te laten gaan moeten er minimaal 25 personen zich aanmelden. Uiterste inschrijfdatum is 15-08-2024. Er kunnen maximaal 30 personen mee i.v.m. capaciteit tuin.

Prijs 69 euro leden en 78 euro niet leden.

Opgeven bij Teun7749@gmail.com of tel 06 411 29 659 .

Uw deelname is pas definitief als de betaling is gedaan op Reknr NL13INGB0005252530 t.n.v. Excursiecommissie KMTP Gooi Noord onder vermelding van Oudenbosch.

Programma:

08.30                  verzamelen parkeerterrein Bussum zuid