Gooi-Noord

Terugblik op de Kleine Tuinexcursie annexTuincafé op donderdag 19 september 2024 door Charlot Abma

Met een aantal leden van onze afdeling bezochten wij donderdag 19 september de Educatieve moestuin “De groene huiskamer “ aan Het Wilgenpad in Eemnes. Het was prachtig weer. Eerst kregen we een inleiding van mevr. Anna van Stuivenberg. Zij vertelde een en ander over de geschiedenis van dit stukje land/grond. Het ligt achter de RK Nicolaaskerk en het klooster en was eertijds (ME) al als moes/kruidentuin in gebruik bij de zusters. De grond is nog steeds van de RK kerk. De gemeente Eemnes subsidieert mee aan de pacht. Er waren drie vrijwilligers druk aan het werk. We waren verbaasd over wat er zoal nog in bloei stond, vooral dahlia’s en over de vele insecten en vooral vlindersoorten die er rond fladderden. Verder stonden er een fruitboompje (een appel geschonken door de wethouder bij de opening) en groenten als mais, snijbiet, rode biet, prei, palmkool en klein-fruit. Ook veel keukenkruiden, w.o. een paarse basilicum. Wat geoogst wordt gaat naar de Voedselbank. Jeroen, een van de vrijwilligers met een jarenlange ervaring als tuinder, vertelde dat er dit seizoen aan een speciaal landelijk project van de Universiteit Wageningen was meegewerkt. Er was (aan moestuinders in het hele land) gevraagd om te onderzoeken welke groenten met tuinbonen kunnen worden gecombineerd. Je mocht zelf de soort groente kiezen. Nu, er waren pompoenen tussen de tuinbonen gezaaid en dat bleek een prima resultaat te geven. Het systeem van de teelt in deze bio-tuin is om de aarde zoveel mogelijk bedekt te houden. Dus mag er van alles aan wilde planten tussen de gewassen groeien en na wieden blijven liggen. Kale en nog te ontginnen stukken worden afgedekt met karton en compost. De paden worden verhard met houtsnippers. Opvallend was een rij al dorre kaardebollen. Die geven voedsel aan vooral de distelvinken, de zgn. puttertjes. De ervaring leert dat dit soort hoge planten niet voor het bed met pompoenen moet staan, geeft te veel schaduw, maar erachter!  Nu worden er jonge boerenkoolplantjes gezet. Wat was er verder nog. Het gereedschap in de opbergkist komt grotendeels van een tuinder die stopte met zijn werk. En er staat een soort watertank voor hulp bij droogte. Het kleine kasje is in gebruik voor o.a. tomaten. Kortom, een tuin om eens te bezoeken. Dat kan op de donderdag tussen 13.00 en 16.30 uur en de zaterdag van 10 tot 12 uur. Daarna gingen we relaxen en bijpraten op het terras van het Huis van Eemnes. En daar is een bak met groenten en kruiden uit deze ‘groene huiskamer’ te zien.

Charlot Abma

Foto’s: Joke Rademaker