Halve dagexcursie naar de Buitenplaats Berg en Vaart in Ankeveen op donderdag 9 juli

De Buitenplaats Berg en Vaart ligt langs de westzijde van de 's Gravelandse Vaart. Hier zijn zowel het bebouwde deel als de omringende natuur een rijksmonument. Het hoofdhuis - in Hollandse Louis XIV stijl - en koetshuis dateren van 1779, later zijn er een oranjerie, palmhuis, prieel en diverse kassen toegevoegd.

De oude monumentale structuur van de kleinschalige tuin in landschapsstijl is nog duidelijk zichtbaar. Bomen, boomgroepen en vijver uit de tijd van de aanleg (1779-1782) worden gecombineerd met latere tuinontwerpen.

De tuin achter het hoofdhuis met vaste planten- en heesterborders is na de oorlog hersteld door Mien Ruys. De zonneborder is op kleur gerangschikt verlopend van paars, naar geel, naar wit en tenslotte naar roze.

Aan de voorzijde van het huis ligt een geometrische tuin, geïnspireerd op een ontwerp van Daniel Marot. Er is een rozentuin, Zentuin, een oude zuidmuur met een bijzondere collectie klimplanten, honderden planten in potten die in de winter een plekje vinden in de oranjerie en palmkas en de weilandtuin met lelievijver, die de overgang vormt van de omsloten tuin naar de omringende weilanden.

De huidige eigenaren, de Heer en Mevr. Greve zullen ons rondleiden in dit paradijs. Ze benadrukken dat er in de tuin geen rustgelegenheid is; deelnemers moeten goed ter been zijn en gemakkelijk 1,5 uur mee kunnen lopen.

Vertrek: 13.45 uur vanaf NS station Bussum-Zuid met eigen vervoer.

Kosten: leden € 8,50; niet-leden € 10,00.

Rondleiding: start om 14.00 uur.

Aanmelden: via onderstaand formulier. Graag daarbij vermelden of u wilt rijden / meerijden.

Aan de rondleiding kunnen maximaal 20 personen deelnemen.

• Uw aanmelding is definitief zodra het verschuldigde bedrag is bijgeschreven op het rekeningnummer van de excursiecommissie: NL 13 INGB 0005 2525 30  t.n.v.  Excursiecommissie KMTP Gooi Noord te Bussum, onder vermelding van uw naam en titel excursie.

• Reis- en annuleringsvoorwaarden      klik hier

• U dient er rekening mee te houden dat niet alle tuinen geschikt zijn voor rollator, rolstoel, scootmobiel. Bent u minder mobiel of slecht ter been, dan wordt u verzocht om zelf voor begeleiding te zorgen. Het is tijdens een excursie of meerdaagse reis niet mogelijk om u binnen de groep van begeleiding te voorzien.

• In veel tuinen kan niet met de pin betaald worden. Het is verstandig om wat contant geld mee te nemen.

aanmeldingsformulier middagexcursie Buitenplaats Berg en Vaart op 26-08-2021. Vakken met * zijn verplichte velden.