Dagexcursie naar Noordwest Overijssel en Flevoland, woensdag 12 juli 2023.

Op deze dag gaan we twee heel verschillende tuinen zien in Overijssel en brengen we een bezoek aan het Waterloopbos in Marknesse.

De eerste tuin die we gaan bezoeken is “Hof aan de Reune” te Willemsoord gelegen in de voormalige Kolonie van Weldadigheid. De tuin ligt midden in het coulissenlandschap van Noordwest Overijssel en ligt rondom een woonboerderij. Deze tuin met dertien tuinkamers is met liefde aangelegd door eigenaar Wilco Gaal. Het is een natuur- en milieuvriendelijke tuin, waar alleen met organische meststoffen wordt gewerkt en al het tuinafval volledig wordt gecomposteerd. De jaarlijkse schoonmaakbeurt voor het winterseizoen ontbreekt waardoor het een grote verscheidenheid aan vogels, zoogdieren, insecten en amfibieën trekt.

In de tuin zijn veel bijzondere planten te bewonderen en de tuinkamers zijn op kleur. Vooral de border met bijzondere schaduwplanten is de  moeite waard. Er is een vijver met kikkers, salamanders, ringslangen en waterschildpadden.

De eigenaar zal een rondleiding geven en bij aankomst staat de koffie klaar!

De tweede tuin in ons programma is de “Tuin van Geke Rook”. Deze landschapstuin is gelegen in de omgeving van natuurgebied “De Wieden” in Sint Jansklooster. Het is een romantische cottagetuin met borders op kleur en omsloten door een uit oude stenen opgetrokken muur.

De tuin is perfect onderhouden en in de laatste jaren aangepast om deze onderhoudsarmer te maken. De tuin bestaat uit een voor- en achtertuin met borders op kleur. Naast het huis is een kruidentuin met rozen en leifruit en zelfs de groentetuin is prachtig om te zien en op kleur geplant. Overal staan bankjes en zitjes om van de tuin te kunnen genieten.

Rond lunchtijd komen wij aan bij het Waterloopbos in Marknesse. In dit sprookjesachtige polderbos van Natuurmonumenten liggen schaalmodellen van ruim dertig waterwerken. Hier zijn honderden onderzoeken uitgevoerd naar het gedrag van water. Je vindt er restanten van de Deltawerken, maar ook waterwerken voor buitenlandse havens.

Na de lunch is er gelegenheid om met een gids de modellen te bekijken, op eigen gelegenheid het bos te ontdekken of te blijven zitten op het terras van het restaurant.

Vertrek:  8.30 uur vanaf het parkeerterrein NS station Bussum-Zuid

Kosten:  € 71,00 voor Leden; € 76,00 voor niet-Leden

Aanmelding: via het formulier op de website, uiterlijk 8 weken voor de vertrekdatum

aanmeldingsformulier dagexcursie Overijssel op 12-07-2023

• Uw aanmelding is definitief zodra het verschuldigde bedrag is bijgeschreven op het rekeningnummer van de excursiecommissie: NL 13 INGB 0005 2525 30  t.n.v.  Excursiecommissie KMTP Gooi-Noord te Bussum, onder vermelding van uw naam en titel excursie.
  • Reis- en annuleringsvoorwaarden 2023        meer lezen
  • U dient er rekening mee te houden dat niet alle tuinen geschikt zijn voor rollator, rolstoel, scootmobiel. Bent u minder mobiel of slecht ter been, dan wordt u verzocht om zelf voor begeleiding te zorgen. Het is tijdens een excursie of meerdaagse reis niet mogelijk om u binnen de groep van begeleiding te voorzien.
  • In veel tuinen kan niet met de pin betaald worden. Het is verstandig om wat contant geld mee te nemen.