Gooi-Noord

Maandag, 20 februari 2023: Lezing door Lisette le Blanc: ‘De kleurrijke wereld van Gertrude Jekyll’.  Stap in de kleurrijke wereld van Gertrude Jekyll (1843-1932). Jekyll legde de basis voor de moderne tuinarchitectuur. Zij liet zich onder andere inspireren door de schilder William Turner, The Arts and Crafts Movement van William Morris en het impressionisme.
Zij ontwierp circa 400 tuinen in Europa en Amerika en schreef meer dan 1.000 artikelen voor tijdschriften als Country Life en The Garden. Door verschillende reizen naar Italië, Griekenland, Noord-Afrika raakte Jekyll geïnteresseerd in botanica en experimenteerde met planten en bloemen.

Toen ze zich uiteindelijk helemaal op de tuin toelegde kon ze dankzij haar veelzijdige achtergrond tuinieren als pure expressieve kunst beoefenen. Zij zag de tuin als een palet met kleuren. Talloze plantensoorten bracht zij samen tot een harmonieus geheel. Zo is Upton Grey een fraai voorbeeld van haar veelzijdige expressiviteit. Gertrude Jekyll was een eigenzinnige vrouw die zich ook durfde te verzetten tegen de Victoriaanse mentaliteit. U kunt inspiratie opdoen voor uw eigen tuin.

• Locatie:    De Brassershoeve, Waterstraat 2, 1271 RP  Huizen.
  • Aanvang: 20.00 uur.
  • Kosten:    Leden gratis, niet-Leden   € 3,50.