Dagexcursie naar Overijssel op woensdag 27 mei 2020. AFGELAST

Op deze dag bezoeken we ’s morgens twee heel verschillende tuinen in Overijssel en  besteden we de middag we in het Waterloopbos in Marknesse.

De eerste tuin die we bezoeken is “Hof aan de Reune”  te Willemsoord, gelegen in de voormalige kolonie van Weldadigheid.  De tuin ligt midden in het coulissenlandschap van Noordwest Overijssel en is gesitueerd rond een woonboerderij.  Deze tuin met dertien buitenkamers is met veel liefde aangelegd door de heer Wilco Gaal. Het is een natuur- en milieuvriendelijke tuin. Er worden zo min mogelijk chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt; er wordt alleen met organische meststoffen gewerkt en al het tuinafval wordt gecomposteerd. De jaarlijkse schoonmaakbeurt voor het winterseizoen ontbreekt, waardoor het een grote verscheidenheid aan vogels, zoogdieren, insecten  en amfibieën trekt. In de tuin zijn veel  bijzondere planten te bewonderen en de tuinkamers zijn op kleur. Vooral de border met een bijzondere collectie schaduwplanten is de moeite waard. Er is een vijver met kikkers, salamanders, ringslangen en waterschildpadden. De bekende schrijfster Modeste Herwig heeft meerdere malen geschreven over deze mooie tuin o.a.  in de Gooi en Eemlander.  De eigenaar zal een rondleiding geven en uiteraard staat er koffie/thee en cake klaar bij aankomst. Tevens is er voor de liefhebber de mogelijkheid om planten te kopen in de bescheiden kwekerij. (tegen contante betaling)

De  tweede tuin die we bezoeken is de landschapstuin van Geke Rook. Deze tuin is gelegen in de omgeving van het natuurgebied “De Wieden” in Sint Jansklooster. Het is een romantische cottagetuin met borders op kleur en omsloten door een uit oude stenen opgetrokken muur. De tuin is perfect onderhouden en onlangs ingrijpend veranderd en vereenvoudigd om deze onderhoudsarmer te maken. De tuin bestaat uit een voor- en achtertuin met borders op kleur. Naast het huis is een kruidentuin  met rozen en leifruit en zelfs de groententuin is prachtig om te zien en op kleur geplant. Overal staan bankjes en zitjes om van de tuin te kunnen genieten.    Geke oogst zelf zaden van haar bloemen die ook gekocht kunnen worden.

Rond lunchtijd zullen we met de bus arriveren bij het Waterloopbos in Marknesse.

In dit sprookjesachtige Rijksmonumentale polderbos liggen schaalmodellen van ruim dertig waterwerken. Hier zijn honderden onderzoeken gevoerd naar het gedrag van water. Je vindt er restanten van de Deltawerken maar ook waterwerken voor plekken als de Maasvlakte,  de Libische oliehaven of de haven van Rotterdam. Na de lunch is er de mogelijkheid om met een gids de modellen te bekijken en te wandelen door het bos. Het is uiteraard ook mogelijk om op eigen gelegenheid door het bos te wandelen of om lekker te blijven zitten op het terras van het restaurant.

• Vertrek:         8.30 uur vanaf parkeerterrein NS station Bussum-Zuid.
  • Kosten:         € 59,00  leden; € 64,00 niet-leden.
  • Aanmelden:  via het formulier heronder  S.v.p.  aanmelden en betalen UITERLIJK 8 weken vóór vertrek.
  • Uw aanmelding is definitief zodra het verschuldigde bedrag is bijgeschreven op het rekeningnummer van de excursiecommissie: NL 13 INGB 0005 2525 30  t.n.v.  Excursiecommissie KMTP Gooi Noord te Bussum, onder vermelding van uw naam en titel excursie.

• Reis- en annuleringsvoorwaarden 2020 bekijken klik hier

• U dient er rekening mee te houden dat niet alle tuinen geschikt zijn voor rollator, rolstoel, scootmobiel. Bent u minder mobiel of slecht ter been, dan wordt u verzocht om zelf voor begeleiding te zorgen. Het is tijdens een excursie of meerdaagse reis niet mogelijk om u binnen de groep van begeleiding te voorzien.

• In veel tuinen kan niet met de pin betaald worden. Het is verstandig om wat contant geld mee te nemen.

aanmeldingsformulier dagexcursie Overijssel op 12-07-2023